Random Images

Print

VizszintesTengelyuSzelkerek

 

  • A függõleges tengelyû szélkerék csendesebb és biztonságosabb, lakott területen az a legjobb. Lásd: HaziSzelKerek 
  • Tanyára vagy szántóföldre, (mindenképpen az emberektõl biztonságos távolságra) adott teljesítmény mellett vízszintes tengelyû szélkerék kisebb, (szállíthatóbb) és az állványa általában olcsóbb.
  • Ha kis szélben is akarunk mechanikus energiát (cserébe a kisebb átlagos teljesítményért, éves összenergiáért), akkor az amerikai "farmer típusú" soklapátos vízszintes tengelyû szélkerék a leginkább bevált.
  • Ha pedig éves átlagban akarunk legtöbb energiát kihozni, akkor két vagy háromlapátos vízszintes tengelyû szélkereket készítsünk.
    • ezt általában 3 lapáttal látjuk, aminek lapátcsúcsa 5-6-szoros szélsebességgel mozog. Mo-on a kisebb szélsebességek miatt olcsóbban jobb eredményt érhetünk el a 2 lapátossal, ami kb 10-szeres szélsebességgel forog (ami Dániában már gyakori sebes szélnél szilárdsági problémákat vetne fel).
    • Olcsóbb 2db 5%-al nagyobb lapátot csinálni, mint 2 helyett 3-at. A magasabb fordulat miatt az AlacsonyFordulatuGenerator is olcsóbb.

A szárnyakat/lapátokat meg lehet csinálni

  • 0.5mm-es saválló acéllemezbõl: bordákra hajlítva - miképpen a régi repülõgépek szárnya készült
    • farmer típusúnál inkább 1mm-es hajlított lemez, ez nem igazi szárny, csak lapát
  • üvegszálas poliészterbõl (az egyik részletes, fényképekkel illusztrált leírás szerint betonsablon + linóleum + formaleválasztó adta a lapátalakot egy r=2.5m-es szélkerékhez, r1=0.5m-tol indult a lapát 2m hosszon -  sajnos nem járult hozzá a leírás készítõje a közkinccsé tételhez, bár a SzabadFelhasznalas keretében közkinccsé lehetne tenni, jó lenne inkább engedélyét megkapni). 
  • fából - felületvédõ lakk szükséges
  • PVC csõbõl. Legegyszerûbb esetben 2 lapátos (vagy 4 lapátos) szélkerék lapátjai könnyen kivághatók 2m-es 110mm-es PVC csõbõl (ennél kisebbel nem érdemes foglalkozni, akár 2-t, hogy 4 lapátos legyen: (bár a 4 nem duplájára növeli a teljesítményt a 2-höz képest!). A tokot levágjuk, akkor d=194cm marad, vagyis r=97 cm sugarú szélkereket lehet belõle készíteni. TODO: rajz, kivágási utasítások, fénykép és tapasztalat

Végh Feri szerint a NACA 4415 profil profilt kellene használni 2-3 lapátoshoz. Jónak látszik. naca4415 link2

  • 200-300mm-es szélesség ? (1500-2000 mm-es lapáthossznál, ami a tengelytõl 500-800 mm-re kezdõdik)
    • a 400 mm-es szélességet brutálisnak gondolom, pláne 1500-as hossz mellett.
  • Mennyire tömzsi formában ? 15% ? (a szélességhez képest)

 


Vízszintes tengelyú szélkerék csapágyháza - agya

Ipari szelepbõl, 2db 35/72 -es zárt golyóscsapágyak közé zárva hatalmas anyacsavarral (sasszeg rögzítés), vízszintes tengelyû szélkerék agya, generátorkerék (NdFeB mágnesek) nélkül:

img src="http://www.ideje.hu/images/Energy/SzelKerek/VizszintesTengelyuSzelkerek_dsci3134_l.jpg"

 

img src="http://www.ideje.hu/images/Energy/SzelKerek/VizszintesTengelyuSzelkerek_csapagyhaz_3321_m.jpg"

 


Túlpörgés elleni védelem

  • a szélbõl kiforgatással - a függõleges tengely körül. Pl. mechanikus szerkezet a farkot elfordítja
    • ablaktörlõmotor + vándoranyás megoldásban gondolkodunk, amilyet a NapKollektorMozgato -nál már kipróbáltunk. 2 végálláskapcsolóval, processzoros vezérléssel. (akár a PozicioErzekelo sem ártana, hogy köztes állásban is tudjuk, hol van).

A Water Lifting Devices / Wind Power (ami egyébként is kötelezõ olvasmány, sokmindent megtudhatunk belõle a szélkerekekrõl és a vízszivattyúzásról valamint ezek kapcsolatáról) mutat egy szellemes rugós farokelforgató mechanizmust. A (vízszintes tengelyû) szélkerék a toronyhoz (a függõleges tengelyhez) képest eltolva van felszerelve - így a szél eleve ki akarja fordítani: a farok tartja szélben amíg a szél nem túl erõs (a rugóhoz képest). Sajnos a fenti agy nem eszerint készült, de könnyen módosítható az egyik bilincsnek 2 új furattal.

Egyéb:

  • a dinamó fékezésével: nagy terheléssel, vagy rövidrezárással 5-6 db 40A-es relével
    • ez önmagában nem elégséges - ettõl még aug 20-i viharos szélben szétesnek a lapátok
  • a lapátok elforgatása
    • legegyszerûbb esetben ha a lapátokat rugó húzza irányba, ez önmagától is meg tud történni. Emellett is problémás a dolog.
  • ill. ezek kombinációjával

 


Farok-elforgató mechanizmus:

legegyszerûbb esetben egy 12V-os vagy 24V-os ablaktörlõ motor (1000 Ft-ért vettem használt Lada ablaktörlõ motort a kedvenc bontómban) segítségével egy menetesorsóval és vándoranyával 70-90 fokkal elforgatjuk a farkat.

Kitaláltam egy olyan mechanizmust, ami a farokra ható szélerõ hatására elforgatja a farkot, hogy a lapátok kiforduljanak a szélbõl. Viszont növeli a használt tengelyek számát, így lehet bonyolultabb, mint az ablaktörlõmotoros megoldás.

 

Pneumatikus - hidraulikus megoldást is számításba vettem, de egyelõre nem tartom célszerûnek. A nagy dugattyú többe kerülne, mint a kis ablaktörlõmotor. Viszont kis apró "segéd-szélkerékkel" hajtott tengely segítségével (sok ezerszeres lassítóáttétellel) ki lehet forgatni a nagy szélbõl. így az elektronikának csak egy vagy 2 kis mágneses féket kellene üzemeltetnie, a munkát a szél végezné.




Created by: cell. Last Modification: 2009-12-26 (Sat) 23:36:56 CET by cell.