Random Images

Print

OlomAkkumulator

Egy kis történelem

Az ókori keleti (Kárpát-medence - Mezopotámia - Egyiptom tengely) kultúra nemcsak az üveget, a nagyítót és a távcsövet ismerte, de ie 250-ben, a szétverése környékén már az elemet is:

  • http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery

Ezt a kultúrát és a nyelvét legjobban a magyarság õrizte meg. Sajnálatos, hogy ennyire elszánt barbár hódító közeg (aminek nem feltétlenül Vatikán a központja, bár a látszat évszázadokig ez volt) lett úrrá a világon, részben emiatt ez a találmány akkor nem tudott kivirágozni. Ez alighanem majd 2000 évvel hátráltatta a tudomány fejlõdését, amikor végre, nemkisrészt az elektromosságnak köszönhetõen robbanásszerû fejlõdés indult (ami aztán maga alá temetheti az emberiséget, ha nem tudjuk megzabolázni a folyamatot).

Elektromos autó ólomakkuval elõbb volt, mint benzines. Igaz, alkoholos is elõbb volt. Valamint fatüzelésû gõzgépes, és fagázosítású is. A média és az oktatás eléggé az olajlobbi kedve szerint mutatja be a tudománytörténetet IS.

 


 

Figyelem ! Az autó indítóakkumulátort csak kb 20%-ig szabad kisütni (egy 50Ah-snál ez 10Ah-t jelent). Mélykisütésese módban (azaz az energia 60-80%-át kivenni) használva igen hamar tönkremegy.

Tipikus lemezvastagságok:

  • 1mm indítóakku
  • 1.8-3mm golfkocsi mélykisütéses akku
  • 2-6mm targonca (és egyéb energiatároló, pl. szünetmentes "UPS" alkalmazás) mélykisütéses akku

Most vettem le a sapkát egy EXIDE gondozásmentes indítóakkumulátorról. HORROR ! nem 1mm-es lemezek vannak benne, hanem az ólom és az ólomoxidos lemez is 2 db 0.6mm-es lemezbõl van összerakva. A szélén aztán szépen kihajlik mint a rózsa ! Direkt úgy gyártják, hogy az élettartama viszonylag rövid (tipikusan 2-4 év) legyen. Végülis a gyártók szempontjából érthetõ. De azért pofátlanság.

Amellett a szint igen alacsony volt. Nem igazán gondozásmentes.

 


Mélykisütéses a polcról

http://www.jp.hu/hun/kezdolap.html árajánlatot alig adtak, aztán kicsit nyaggattam:

29) 435 071 értékesítés /11.mellék 31-esen Sülysáp után Tápiószecsõ felé, a vasút elõtt balra.

  • 6V 240Ah páncéllemezes 48000 Ft /db bruttó ez van nedvesen
  • 2V csavarkötéses 6P380 tipusu 540 Ah ez 35000 Ft + AFA /db de ezt kérni kell 2 nappal elore, mert szárazon raktározzák

a 6V-os az olcsóbb, 80%-os kisütésnél netto  34722 Ft/kWh vagyis ha 1200 kisütést bír annyiba kerül a tárolás, mintha az ELMU-tõl vettük volna. Persze tanyán nincs sok választásunk.

 

Pofátlanság, hogy a gyártó (Jászplasztik) telephelyérol vásárolva is fajlagosan 1.9x drágább, mint az ugyanolyan márkájú, de akkumulátorboltból vett indítóakku (bruttó 20700 Ft-ért vettem 100Ah-s 12V-os Jászakku indítóakkut).

  • az arány: 2 * 48000 / 240 / (20700 / 100) = 1.93  konkrétan pedig:
  • a mélykisütéses  48000 / 6*5 / 240 / 6 / 217  = netto 0.128 USD / Wh
  • az indítóakku 20700 / 6*5 / 100 / 12 / 217 = netto 0.066 USD / Wh  de igazából nem 100Ah-val hanem 20Ah-val kellene számolni, mert nem mélykisütéses

Talán a tolókocsiba való olcsóbb (Banner Energy Bull 74Ah br 33000 Ft ?)


Az ólom világpiaci ára http://www.kitcometals.com/charts/Lead.html szerint 0.5 USD /lb (az árutõzsde még mindig az õsi sumér mértékegységeket használja).

1 pound = 453.59237 grams  vagyis 1.1 USD / kg  (megjegyzés: van, ahol 40Ft / kg -ért veszik át az elhasznált ólomakku-t).

Energiatárolás kb 25..30Wh / kg

  • vagyis az ólomköltség kb. netto 0.044 USD / Wh
  • Ezek szerint a (gyanús Ah-jelzesu) indítóakku nem is lenne olyan drága...
  • a mélykisütéses akku kb. a benne levõ ólom árának 3x -ba kerül

A 12V * 100Ah (=1200Wh) -s indítóaksi kb 27kg, ami mondjuk 44Wh / kg, de igazából ebben a kisebb kisütési arány miatt még kisebb az energiatárolás mint a drágább mélykisütésesben. Az indítóakku (br 20700 Ft = netto 17250 Ft) árából kb 6-7000 Ft az ólom.

 

 


Ólomakku - csináld magad

egy oxidos, és egy oxidmentes ólomlemezt kell kénsavba tenni (köztük szigetelõ távtartó)

Nem lehet valami trükkel az ólmot kinyerni ezekbõl az elhasznált (és eleve szar tervezésû) indítóakkukból ? Pl. ólomszulfát formában folyadékként átönteni, és fel"galvanizálni" egy viszonylag jó (akár új, nem oxidos) lemezre, amibõl ezáltal vastag (kb 3-6 mm-es) mélykisütéseset csinálnánk. így csak kb. 1/3 mennyiség ólomlemezt kellene venni "új" áron, a többi 2/3 ólmot fillérekért meg lehetne szerezni (van, ahol 40 Ft/kg -ot adnak az akkuért, van, ahol 0Ft-ot)

 

Linkek

  • http://yarchive.net/metal/lead_acid_batteries.html
    • elmondja, hogy egyforma ólomlemezekből, híg kénsavval töltve, árammal alakítják ki az ólomoxidot. Aztán cserélik töményebb savra.
  • http://www.bas.bg/cleps/DEPARTMENT%20of%20Electrochemistry%20of%20Lead-Acid%20Batteries.htm

Üzemanyagcella

  • Elektrokémiai reakció által áramot fejleszt.
  • Nem csak hidrogén, vagy éghetõ anyag (pl. FaGázosító kimenete) használható  !
  • Ha a reakció megfordítható, és az elektrolitot kivesszük a cellából és külön tároljuk, akkor olcsó, óriásakkukat tudunk készíteni. (akár elektromos autóhoz vagy álló alkalmazásokhoz)

Zinc/Cerium Redox technology

"Fuel cells do not have to be hydrogen or combustible fuel based. What a fuel cell really is is an electrochemical battery with replenishable reactants. In this case, the chemicals are stored outside the electrode area, instead of in the electrodes or between the electrodes like all common batteries. ... operated successfully at a very large scale and at current densities of 4,000A/m2. This half-cell has the highest possible half-cell voltage."

Ha valaki kutatni szándékozik, a NaS reakciót javaslom: 

  • 150 Wh/kg cella formában is. "Flow"-típusúban nyilván magasabb
  • az elektrolit baromi olcsó (flow típusúnál ez a lényeg)
  • Capacity : 25 - 250 kW per bank
  • Efficiency of 87%
  • Lifetime of 2,500 cycles (at 100% DOD - depth of discharge), or 4,500 cycles (at 80% DOD)
    • vagy közel végtelen, flow-típusúban

A Zinc / Cerium -nál lehet, hogy komolytalan a "kicsiben nem érdemes" állítás (van kis pumpa, pl. ablakmosópumpa is, meg mûszív is). Viszont a NaS-nál, mivel 300C felett játszódik le a reakció, biztosan igaz, hogy a minimális praktikus méret nem 5kWh, de 50 kWh -tól már elgondolkodtató. Érdemes foglalkozni vele.

 



Created by: cell. Last Modification: 2009-06-16 (Tue) 22:18:04 CEST by cell.