Login |
LegKondicionalasAz elektromos energiafogyasztás csúcsa éppen nyárra esik, amikor a légkondícionálókat tömegesen üzemeltetik - gyakran az elektromos hálózat túlterhelésének a határán. Más szóval, amikor a legtöbb hõ olcsón rendelkezésre áll, akkor égetünk el a legtöbb szenet azért, hogy az égéshõ kb 11%-a elektromos energiaként eljusson a légkondícionáló berendezés kompresszorához. (az égéshõ kb. 1/3-ból lesz elektromos energia, és annak kb. 1/3-a jut el a fogyasztóhoz a sokszori fel-le transzformálás következtében). Ez szorosan összefügg az egész súlyosan manipulált, fenntarthatatlan és végeredményben nem túl bölcsen kialakított energiagazdálkodásunkkal. Gondoljuk végig, hogyan lehetne ezt értelmesen csinálni. Pl. miközben
Az irodalom tanulmányozása alapján úgy tûnik, hogy
Autóklíma gazdaságosan ? Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a naptükrökkel (amivel 1000C feletti hõmérsékletet is könnyen elõ tudunk állítani), hanem a gépjármûvekben is nagy mennyiségû hulladékhõ áll rendelkezésre jóval 150C felett - a kipufogóban. Valójában a gépjármûvek belsõégésû (benzin/gáz/diesel) motorja nagyrészt 350C feletti hulladékhõt állít elõ, amit kipufog. Erre megy el az égéshõ 65-75%-a. Csak 20-25%-a hasznos tengelyteljesítmény. További hulladékhõ a vízhûtéssel távozik - ami viszont 80-117C -nél ritkán melegebb (ezért annak feldolgozása körülményesebb, mint a kipufogó hulladékhõjének). Kompresszoros hûtõgép értelmesen ? A legtöbb kompresszoros csoda igen ostobán expandáltat: energia megy veszendõbe.
Fontos lenne ezeket részletesen elemezni.
|