Login |
KicsiDeErosMotorEzen az oldalon egy szellemes, de eredeti formájában használhatatlan "MYT" motort áttervezünk - talán a gyakorlatban is alkalmazhatóvá. A dugattyús motorok előnye a gázturbinához képest:
Vizsgáljuk meg a "positive displacement rotary" motorok közül az egyik szellemeset, az MYT -t. A Wankel már ránézésre is problémás, gagyi, és ennek megfelelően (a Mazda által bevetett komoly technika ellenére is) sikeresen ötvözi az alacsony élettartamot a rossz hatásfokkal, ezért nem foglalkozunk vele. Ráadásul a széles Wankel irodalom némileg elfedi a hasznosabb rotary megoldásokat, és elvonja a figyelmet. MYT video (a hajtás is látszik) A MYT Massive Yet Tiny engine fajlagos teljesítményben legyőzheti a hagyományos belsőégésű Otto ill. Diesel motorokat. Más, mint ahogy az első gőzgépek mintájára még ma építjük a motorokat. Az MYT motor sajnos a gyakorlatban lényegében használhatatlan a "hajtókar" mentén (a tórusz belsején 3 csíkban) fellépő tömítési problémák miatt (ezt nem sokat reklámozza az -egyébként okos- feltaláló). Egy tanulságos elemzést olvashatunk itt: NVP5White #11 Egy másik cikk, ami kiemeli a tömítési problémákat (sok esetben az üzleti siker elmaradásából magabiztosan - tudatlanul v. ostobán - következtet arra, hogy valami nem jó: de a tóruszmotoroknál igaza van abban, hogy a felhasított dugattyú tömítése roppant problémás). Megoldás lent, lásd "CARPE" Az MYT feltalálója által felmagasztalt tulajdonságai:
Concentrical-Atkinson Rotary Piston Engine - az MYT tömítési problémájának (egyik) megoldása Aligha találjátok meg ilyen néven, az CARPE nevet Marcell találta ki. Másik név javaslat: PEACET (Piston Engine of Atkinson Cycle Expansion Type) - a "peace" a keresés miatt nem jó (ez persze 2030-ban már nem lesz probléma). Ilyen szempontból a CARPE sem a legjobb, de ott mégsem annyira vészes a helyzet, mint a PEACE-nél lenne: "+CARPE -carpe.diem +engine" elég jó eredményt fog adni. A "carpe diem" nem sokszor fordul elõ az "engine" mellett.
A javasolt megoldás szerint két ilyesmi rotort szembefordítva használunk: a 3D-s képet bejelentkezett felhasználók megnézhetik: img src="http://www.eleg.hu/tiki/tiki-download_file.php?fileId=57" Utólag találtam a pivotal engine-t, melynek bizonyos megvalósítása hasonló. A tömítések az állórészen is lehetnek. Igazi jó feladat ennek a szabaddugattyús változata. Pontosan 2 mozgó alkatrészt tartalmaz. Ebben az egyik oldal nagy thetájú, lendkerekes, a generátor szabályozott. A másik oldal kis thetájú (periodikus és szabályozott mágneses, hidraulikus vagy elektromágneses fékezéssel). Hogy hogyan szinkronizáljuk a szabaddugattyút az álló szelepekhez, annak részleteit most Mára minden része kidolgozott (külön). Összerakása igazi 21. századi feladat. Ez is sokkal jobb, mint egy Wankel. Tömítési probléma itt is van, de megoldható - ráadásul a tömítések az állórészen vannak. Ismerjük meg ! Nutating engine ("imbolygó" motor ) Bár a kihajtás egyszerûbb, mint az MYT-nak vagy az MYT itt feljavított változatának, a tömítési problémák igen súlyosak, lásd. Lényegesen rosszabb a helyzet, mint az MYT feljavított változatánál (az eredeti MYT-hoz képest nehéz eldönteni, mindkettõ katasztrofális). Átfolyásmérõnek viszont bevált. img src="http://niagarameters.com/images/products/positive/nutDrawingBig.jpg"
Van viszont az imbolygómotornak egy modern, még szellemesebb változata: Wolfhart kugelmotor (itt egy rövidebb video) ennek a tömítése is jobb. Német oldal. Ez már versenyképes lehet. img src="http://galileo.spaceports.com/~wolfhart/motor1ww.gif"
Egy magyar srác hasonló motort fog hozni, hogy a vezérlését megcsináljuk. Szerintem alábecsüli a feladatot (a mechanikai feladatot kissé, a marketing részét súlyosan). De mindegy, VEMS-el beindítjuk neki. Nehéz megmondani, hogy a CARPE és az Atkinson Differential Engine közül (lásd AtkinsonCiklus ) mikor melyik elõnyösebb. Az utóbbival a tömítési probléma bizonyítottan megoldott - de a csapágysúrlódás alighanem nagyobb.
Más (nem MYT) forgódugattyús motorok:
|