Login |
AutoGeneratorNagyFordulatuGenerator -ként, ha nem is 30-60000 RPM -en, de bizonyos gépjármûvek generátorai 10-20000 RPM-ig használhatók. Általában gyorsítóáttétellel (pl. 2x ... 3x), ékszíj vagy poly-v ékszíj hajtással vannak ellátva. Tipikusan 60-180A
Míg egy HaziSzelKerek alkalmazáshoz messze nem optimálisak:
TeslaTurbina -hoz sokkal inkább alkalmasak. Tulajdonképpen kész, kiforrott megoldást jelenthet, minimális költségvonzattal. Közvetlen menesztéssel kapcsolnánk, az ékszíj veszteségét elkerülve. Hosszabb távon NdBFe mágneses generátorokkal jobbat tudunk csinálni, de a fejlesztés elég költséges.
Feszültségszabályzó és egyenirányító kb. 1:10 arányú fordulatszámtartományban képesek üzemelni, pl. 700 .. 7000 RPM motorfordulat között. Ez 1750 .. 17500 RPM generátorfordulatszámot jelent 2.5-szeres gyorsítóáttétel esetén.
Ha megbuheráljuk a feszültségszabályozóját, hogy ne vegye vissza annyira a gerjesztést, akkor 17500 RPM-en akár 6-szoros feszültséget, 120V..140V-ot is kaphatunk, míg a generátor (pl. 70A) maximális árama továbbra is él: vagyis 8kW körüli teljesítményt vehetünk ki Ezt a http://islandcastaway.com/stuff/windpower/Alternator%20Secrets.htm teljes mértékben megerõsíti. Továbbá ha a csillagpontot szétválasztjuk, és minden tekercshez +- egyenirányítót (2 dióda + 2 kondi) teszünk, és ezeket sorba kötjük, akkor 120 * 3 * 1.15
Az ékszíj nem nagyon szereti a nagy fordulat mellett a nagy nyomatékot. 3kW felett a poly-V is szerencse kérdése. Ha túl feszes a szíj, a generátorcsapágy hamar megadja magát. Lánchajtás, vagy TeslaTurbina esetén közvetlen hajtás jön szóba.
"Ideális" generátor - a kísérletekhez
A Suzukié alkalmasnak tûnik. Egyedül a "hosszú tengelycsonk" feltételt nem teljesíti. Kis többletmunkával ez orvosolható. A tengelye vékonyabb, mint a Bosch-é. Nem torx-al lehet megfogni, hanem hatlapfejû csavart kulccsal, ami könnyebben kiszopósodik (megtörtént).
Motorgenerátor Szóba jött, hogy esetleg motorkerékpár generátorát is használhatnánk. Akár 6V-osat, de a 12V gyakori ma már. Viszont általában a motorblokkal egybeépített generátorról van szó, nem külön készülék. Ráadásul, ha közvetlenül a fõtengelyen van, akkor 15000 RPM alatti fordulatszámú, talán még annyit sem bír a forgórésze, mint az autóké. Ha valaki tud alkalmas típust, szóljon.
|