Random Images

Print

VizBefecskendezes

A benzinmotorban a kipufogógáz hõmérséklete jellemzõen 400-700C. Az energia túlnyomó részét, a bevitt energia 55-70%-át ez viszi el. A belsõégésû motor fõleg hulladékhõt termel. Ezen energiának egy részének kézenfekvõ hasznosítása adódik, ha faszénnel üzemeltetjük a motort: pl. a Kalle gázfejlesztõvel (amivel ügyes üzemeltetõ hideg állapotból akár 30 másodperc alatt be tudta indítani a motort !). Ekkor a FaGázosító-ba kb 17% CO2 bejuttatható a (szintén elõmelegített) levegõ mellé (kell is vagy a relatíve "hideg" kipufogógáz, vagy víz, mert a reaktor egyébként megolvadna !). Ezzel 10-20% -os hatásfokjavulást érhetünk el, vagyis 1kg benzin helyett csak 1.1kg faszén szükséges (kb 4kWh munkához, ami 0.25 kg benzin /kWh ~ 0.41 lbs/Hph) egyébként 5kg faapríték. Ha benzinnel üzemelünk, akkor a kipufogó hõ visszanyerése komolyabb berendezés nélkül nem triviális.

Ha vízpermetet fecskendezünk be a keverékbe, akkor az égés után a víz felforr (kitágul), és növeli a nyomást (a folyadékfázisban térfogatot alig foglaló, de gázfázisba átment molekulák nagyobb mértékben növelik a nyomást, mint amennyivel a hõmérsékletcsökkenés miatt csökken), ezzel a motor nyomatékát. Ezzel kb 20%-ról 21..24%-ra lehet növelni a hatásfokot. Vagyis a fogyasztást 5-20%-al lehet csökkenteni (a 20% igencsak kérdéses). És a teljesítmény is növekszik. A II.világháborúban egyébként használták a módszert - még repülõkön is, ahol a súly sokkal jobban számít, mint közúton.

A vízbefecskendezés alternatívája, ha kipufogógáz segítségével hajtott turbinával áramot termelünk, vagy a fõtengelyre juttatjuk (ez nem ugyanaz, mint a turbó, ahol egyik sem teljesül, csak a teljesítménynövelõ kompresszor hajtására használjuk fel a turbina teljesítményét: ezzel a turbós a szívónál rosszabb hatásfokú, a "supercharged"-nál viszont jobb). Egyik változata, hogy nem közvetlenül hajtunk turbinát, hanem gõzfejlesztés után (ez még bonyolultabb és problémásabb: a rankin ciklus kicsiben igen rossz hatásfokú).

Ez nem ugyanaz, mint a 6 ütemû Crower motor , amit Schimanek Emil hőerőgépész talált fel az 1920-as években. Ez miután kiengedi a forró kipugógázt, további két ütemmel megtoldva az Ottó-ciklust, gõzt fejleszt a hengerben. Ez lényegében az egyébként a hűtőn át kiáramló hõt használja hasznos munkavégzésre. Nagyon nagy hengereknél kisebb a jelentősége, kisebb motoroknál hatásfokjavulás érhető el.

Szívó ( azaz nem turbó, s nem kompresszoros) autóba nevetségesen egyszerû beszerelni az "Aqua-spricc" rendszert. Pl. a Daewoo változtatható szívócsövén levõ folytószelepházon volt egy kis csatlakozás, ahova egyszerûen be kell kötni a vizet egy flakonból (2L PET palack vagy esetünkben egy kis 2.5L kanna) egy szûkítõn keresztül. Kész !

  • a furat olyan, hogy kb 7-8%-os TPS (pillangószelep-állásnál) jelenik meg a vákum
    • vagyis alapjáraton nem küld be vizet
  • legjobb, ha kis kúpos állítócsavarral beállítható a beengedett mennyiség. Az akvaspricc kb 7 térfogat% vizet javasol az elfogyasztott benzinhez képest. Vagyis a 2.5L víz kb 35L (egy tankolás) benzinhez elég.
  • a hatás akkor jelentõs, ha az utazó fordulatszám/szívócsõnyomás tartományban 3-5 fokkal növeljük az elõgyújtást, és legalább 1.1-es lambdát állítunk be (ezen értékek mellett víz nélkül az égés túl közel lenne a kopogáshatárhoz, vagy már kopogás lépne fel)
  • további érdekessége, hogy alighanem át lehet menni a zöldkártyán katalizátor nélkül is. Víz nélkül vagy a CO magas (>0.5%) vagy pedig ha elszegényítjük, akkor az NOx szökik fel. Vízzel az NOx alacsonyan tartható. Sajna a parlamenti tetvek törvényileg max 1.03-as lambdát írtak elõ, gondolom az O2 -t káros anyagnak tartják a kipufogógázban.

Emőd István rengeteget publikált a motorokról. Azt gondolná az ember, biztos ért hozzá.

A dogmatikus szkeptikus.bme.hu konferencián tartott elõadása: a video letölthetõ: Járműmotorok fogyasztáscsökkentése --  vízbejuttatás …  mágnes …  adalék?

Az elõadásából a témához felületesen értõ nem biztos, hogy rájön, milyen értelmetlen összehasonlításokat tesz. Pl. egy többdimenziós tér vizsgálata helyett (ami adott RPM és nyomatékigénynél a lambda, az elõgyújtás, MAP értékek ) 2 pont alapján olyan következtetést sugall, ami ezen pontok alapján teljesen értelmetlen.

Az elõadása után sajnos már nem kamerák elõtt, hanem az F29-ben fent a lépcsõnél meginterview-oltam. A lényeg, hogy sem elméletben, sem érdemben gyakorlatban nem foglalkozott a vízbefecskendezéssel. Ezek szerint olyanról tartott elõadást, amihez nem ért !

Persze ettõl még alighanem igaza volt pl. a mágneses fogyasztáscsökkentõkkel kapcsolatban.

 


Miért nem használják a gyári autókban ?

  • A SAAB használta.
  • a víztartályt nem szabad elfelejteni megtölteni (vagy az üres tartályt érzékelni kell)
    • télen ráadásul téli ablakmosóval, aminek a viszkozitása más, mint a sima vízé (ez a befecskendezett mennyiséget befolyásolja). Szerencsére nem annyira kényes a rendszer a befecskendezett mennyiségre, mint a levegõ/üzemanyagarányra.
  • az oligarchia nem úgy menedzselteti az autógyárakat, hogy a fogyasztók kiszolgáltatottsága csökkenjen. Hanem úgy, hogy a hatalom a lakosság felett minél nagyobb legyen.
    • Azaz a lakosság minél kiszolgáltatottabb legyen. Ez az alkatrészutánpótlásban is látszik egyébként. Lásd még: OlomAkkumulator (szándékosan sokkal rövidebb élettartamra tervezve, mint ami ésszerû volna)

Dávid észrevételei:

A youtube videókat nézegetve, egy pár videót láttam, ahol a videófelvételen 80% viz és 20% benzin keverékével hajtottak agregátort vagy épp fűnyírót. ja, video-n könnyű:-)

A kíváncsiságot felkeltették bennem ezek a videók és megpróbáltam valami hiteles leírást találni ezekről. http://tuvok1.tar.hu/ itt találtam olyat ami már kiindulásnak, sőtt megvalósításnak is nagyszerűnek tűnt. Sajnos még nem készült el az első kisérleti prototípusom, de dolgozok az ügyön. A csövek már megvannak meg több motor is rendelkezésre áll.Támogatókra nem leletem (a megvalósításhoz), így kénytelen voltam keresni hivatalosabb leírást, és találtam!

www.panaceauniversity.org/DopageVitry_English.pdf  Itt a kisérlet mérési eredményekkel alá van támasztva, de sajnos hozzá kell tenni, hogy 30%-os üzemanyag sporolásnál többet nem-igen lehet remélni. ami - ha igaz - még mindig sokkal több, mint amit eddig a nagy gyártók elértek az első 10:1-es körüli térfogati kompresszióval készült motor óta!

Pozitívum, hogy az autóba beszerelt "csőrendszer" lényegében adatokkal megtalálható, vagy lehet a méretekre a képek alapján következtetni. A tuvok oldalán található módszer robbanásveszélyesnek tűnt nekem elsőre. Az itt leírt ellenben nem.
Mindenkinek ajánlom ezeket az oldalakat megnézni, s lehetősége van mindenképpen kísérletezni! (Csak saját felelősségre. )


 

A tesztautónkba a motortérbe könnyen befér egy 8L-es tartály, de a turbo és az intercooler miatt nem mindegy, hova fecskendezi be az ember a vizet (pl. az intercooler-ben kicsapódna)

Ezzel a turbómotorral (bár már készen áll a vízbefecskendezésre) inkább a szívóval szerzett tapasztalatok után fogunk kísérletezni:

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MembersPage%2FMarcellGal%2FPowerAndTraction%2FWaterInjection

Ki kell kísérletezni, mennyivel korábban érdemes begyújtani a keveréket. Alighanem 3-5 fok ?

 A jó porlasztás fontos. Siemens 20um-es porlasztással ért el 5% fogyasztáscsökkenést gázturbinákkal.

Rossz porlasztással Otto motorral egyelőre nem tudtunk mérni javulást.

 



Created by: cell. Last Modification: 2011-04-10 (Sun) 11:03:45 CEST by cell.